sol vs. plugg

Solen vinner..! Hur ska jag kunna skaffa motivation nog att sätta mig och skriva om ångest och depressioner när det är så fantastiskt skönt väder ute? Kanske väntar tills april och "Det stora regnet" och sparar allt plugg tills då..

Nu har jag varit på avdelningen för allmän kirurgi några dagar, och trots att jag trodde att jag var ganska förberedd så har det ändå varit en stor chock och väldigt mycket frustration. Jag har aldrig sett så sjuka patienter som här då mångas tillstånd har blivit väldigt långt gångna innan de sökt sjukvård på grund av kostnaden.
Jag har inte någon handledare så jag har hängt efter några kenyanska sjuksköterskestudenter som inte heller verkar ha någon handledning. Det är även dom som har skött all vård på avdelningen, de legitimerade sjuksköterskorna har suttit på kontoret. Absolut ingenting är sig likt hemma. Det finns ingenting som heter patientbemötande här, och läkarnas ronder går mest ut på att trycka ner läkarstudenterna och få dem att känna sig dumma.
Jag kan knappt ens göra en så enkel sak som att sätta ett dropp här då jag för det första inte vet vad det är jag ger, det går heller inte att läsa i läkemedelslistan då den skrivs för hand med skrivstil, man spolar inte PVK-er varken före eller efter, de använder samma aggregat som patienten använt innan eller den andra patientens som han delar säng med, och dropptakt är ingenting man bryr sig om.
Av 11 sängar i ett rum har 9 varit utskrivningsklara i en vecka men inte kunnat lämna sjukhuset då de inte kan betala, så de ligger där och tar upp plats och blir sjuka pånytt då andra patienter smittar.
En tjej skulle lägga om ett sår sterilt, då tog hon på sig 2 par handskar ur fickan istället för ett par.

Frustration. Jag vet att jag bara borde släppa såna här saker för att detta är sättet det görs på här, men det är svårt.


Idag har varit en skön ledig dag så jag och Elin tog en promenad ner till stan och fruktmarknaden.




Såg denna man med veden på cykeln idag på väg ner på stan, imponerande!

Kommentarer
Postat av: Ingela Froom

Hej ! Jag förstår att du är frustrerad men håll ut och försök njuta av att få lära känna ett så annorlunda land ! :-) Pappa ska börja öva att hämta ved på cykeln så där froffsigt också :-)kram gumman ! Mamma

2012-02-10 @ 18:15:21
Postat av: Malin

Hej! Uh vad frustrerande! Men tänk vad du lär dig och sjukt att det är så annorlunda..Jag har köpt en blender idag efter jobbet för jag ska sluta med mackor o göra fruktiga smothies istället till frukost..så blir lagom avis på frukt bilderna du la upp;) kraaaam

2012-02-10 @ 20:06:32
Postat av: Veronica A

Du har sol vs plugg och jag har fest vs plugg. Jag väljer inte heller pluggandet i första hand. Det är okej, vi tar det en annan dag brukar jag alltid tänka.

2012-02-12 @ 01:07:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0