enkelt blir svårt

Jag har inte skrivit så mycket om min praktik än, men jag kan säga att jag hittils har haft väldigt svårt för hur saker och ting görs här. Väldigt mycket beror på att de inte har några resurser, men det finns mycket som kan göras för att förbättra t.ex. hygien och patientbemötande ändå. Men idag har det varit en ganska bra dag! Jag tror att jag klagade av mig om sjukvården ordentligt igår så idag kändes det faktiskt bättre, eller överkomligt. 

Idag skulle jag och Elin göra en så "vanlig" sak som att tvätta en medvetslös man i sängen och bädda rent. Det började med att han inte hade någon balja för vattnet så jag fick ta en gammal sopphink att hälla vatten i. Sen fanns det ingenting att tvätta honom med så jag fick ta en annan patients gamla patientbyxor som jag blötte i vattnet ur en sopphink för att tvätta min patient med. Vi upptäckte att han hade ett liggsår som vi behövde lägga om, det fanns ingen natriumklorid så vi fick order om att tvätta med flagyl. (???) Sen behövde vi en blöja från förrådet som var låst, det tog en kvart att hitta rätt SSK med nyckel. Sen fanns det såklart inga rena sängkläder så han fick behålla de gamla skitiga, inte heller några patientkläder fanns så han blev utan.
Det som är bra är att jag inte har mått så dåligt över detta idag. Antingen börjar jag vänja mig vid kenyastilen, eller så börjar jag bli kall och osympatisk.


Huvudentrén och avdelningen för Allmän Kirurgi.
Sköljen och rummet för såromläggning.

Min handledare för dagen, Caroline, och såhär fullt är läkemedelsskåpet.


Elin tar betalt för använda handskar, omläggningsset, PVK'er osv, och jag försöker att dokumentera. Saknar Cosmic lite lite.. ;)

Kommentarer
Postat av: Conny

Ni är duktiga kram till er.// Conny

2012-02-23 @ 17:41:23
Postat av: Ingela Froom

Min lilla gumma!Du kommer aldrig att bli en kall och osympatisk person men förmodligen kan vem som helst bli lite uppgiven efter ett tag när man arbetar under sådana omständigheter. Jag tycker att ni /du är fantastisk :-)) Kram kram Mamma

2012-02-24 @ 05:59:52
Postat av: Joakim Froom

Maria, Jätteroligt att läsa! Älskar dina bilder! Mer bilder!

2012-02-24 @ 20:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0