uppdatering

Nu var det längesedan jag skrev och en massa har hänt sen sist. Vi är klara med våra swahililektioner, det var svårt men kul! Nu kan jag bland annat en massa maträtter, hälsningsfraser, säga vart jag kommer ifrån, och litelite medicin-swahili. Det är väldigt svajjigt men övning ger färdighet tänker jag så jag försöker prata så mycket som möjligt, och kanske om 12 veckor kan jag göra mig lite förstådd iallafall. :)

I helgen åkte jag, Elin, Petra, Christer och våran chaufför Francis till Jinja i Uganda, resan som skulle ta 4 timmar tog 8. Jag börjar inse att "kenyan-time" gäller det mesta här, men som tur är är det väldigt spännande bara att sitta i en bil och titta ut genom fönstret i 8 timmar för det händer så mycket på vägen. :)
På lördagen åkte vi till hotellet som jag hittat i min superbra lonelyplanet-bok, chillade vid poolen, drack billig öl och åt middag. Bilderna här nedanför är bara till för att göra er avundsjuka. :P I söndags åkte vi på white water rafting i Nilen! Det var sjukt häftigt, och lika läskigt. Det var jag, Elin, Petra, fyra libaneser, en amerikan och en österrikare som åkte tillsammans med våran guide Josh från kanada. När det inte gick läskigt mycket nedför hoppade vi ur båten och bara flöt med Nilen i våra flytvästar, väldigt härligt. :)

I måndags kväll bytte vi guesthouse till ett väldigt fint ställe som ett par har privat. Här har vi varsitt rum med varsin toalett och dusch, tvättmaskin, eget kök med en halvnormal spis, och en vakt dygnet runt. Allt för samma pris som på det förra stället. Väldigt lyxigt!

Igår var min första dag på sjukhuset, då de inte än hade bestämt sig för var jag skulle vara placerad hamnade jag på mödravården för dagen och fick klämma och känna på en massa bebismagar! :) Efter att ha lyssnat på min handledare under ett samtal fick även jag ha egna samtal med flera kvinnor angående deras hälsa under graviditeten, vilket jag inte har någon som helst utbildning för. Men men, det var spännande.
Men en grej var väldigt uppochner mot hemma. Jag skulle bland annat fråga kvinnorna om de fortfarande har sex med sina män. Svarade kvinnan då nej tyckte sjuksköterskan där att man ska uppmana dom till att "ställa upp" hur lite lust hon än har och be henne bara förklara för mannen att han inte ska vara så hårdhänt, annars kanske mannen går till en prostituerad istället och kommer hem med sjukdomar eller lämnar kvinnan och barnet helt. Hm.

Idag började jag på min placering som jag ska vara på i 3 veckor, allmän kirurgi. Där fanns allt ifrån hjärnblödningar till perforerade tarmar till skottskador. En man där hade blivit skjuten med 20 skott. Släng dig i väggen 50-cent! Jag mådde dåligt idag så jag blev inte så långvarig på sjukhuset, men hoppas på att imorgon blir en bättre dag. :)

Våran swahililärare
Wicliffe förklarar
något viktigt.
På vägen till Uganda.

Häng vid poolen.

Lake Victoria

Tuff fjäril/insekt/någonting annat på min handduk, och en babian vi hälsade lite påpå när vi åkte hem från Uganda.
Våran utsikt från balkongen i Jinja, Lake Victoria.

Kommentarer
Postat av: Anna Magnusson

Härliga upplevelser! Annorlunda perspektiv på mödravård!

2012-02-07 @ 18:31:25
Postat av: Veronica A

Det låter riktigt schysst. Vi kanske också ska åka på rafting men jag tror inte att det är lika coolt här som på Nilen. Tyvärr.

2012-02-08 @ 01:09:39
Postat av: Natta

Saknar dig min blinda kenyan!! Vad spännande med första dagen på sjukhuset! Måste vara lite otäckt med sådana skillnader mot svenska sjukhus. Men tänk vad mycket du kommer lära dig och utvecklas under din tid där. Både som ssk och som människa! Som sagt, saknar dig snygging!



Puss puss

2012-02-08 @ 20:40:28
Postat av: malin

Vad häftigt!! Kul att du fick börja jobba med patienter helt själv direkt, du är så duktig!!

2012-02-08 @ 20:50:01
Postat av: Malin

och härliga bilder!!:) puss

2012-02-08 @ 20:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0