bröllop och "mob justice"

Det har varit en spännande helg måste jag säga, i fredags var vi ute med amerikanarna och åt nyama choma, grillat! Det blev grillad get och öl och det var GOTT!

I lördags åkte jag, Elin och Petra ut på landet på bröllop. Vi har aldrig träffat brudparet men en sjuksköterska på avdelningen som vi är på nu bjöd med oss, det var ett "by-bröllop" vilket betyder att precis alla som vill är välkomna och det dök upp närmare 600 (!!) personer till middagen. Vi åkte matatu ca 1 timma rätt ut på landet och där ifrån fick vi åka piki-piki (motorcykel) ca 20 minuter på en grusväg ut i vad som kändes som ingenstans. Kul! :) Sen när vi kom dit blev det lite konstigt.. Vi gick och skakade händer och hälsade och pussades och kramades med främlingar och fick posera på bild efter bild efter bild, helt obefogad uppmärksamhet. Sen gick det steget längre och vi fick hålla tal uppe på scenen och lyckönska brudparet inför en fullpackad kyrka. Efteråt fick vi åka med på fotograferingen med brudföljet. Vi blev till och med fotade tillsammans med brudparet efter vigseln före deras föräldrar! Härnere är det en bild på brudparet och brudens föräldrar + pappans andra fru. Hon i grönt är brudens mamma och hon i blått är brudens extra-mamma. Fint.

Sen blev det mat, lämnande av presenter, tedrickande och mer skaka händer. :)
Jag tror att barnen i byn inte var jättevana vid vita mazungos. De flockades runt oss med skräckblandad förtjusning och stod och tryckte på mina armar så att det blev vita fläckar och tyckte att det var jättespännande. Ett tag hade jag 15 barn runt mig samtidigt som lekte med mina armar, och då passade en pojke på att snabbt känna på ett bröst också när han trodde att det inte skulle märkas. Elin höll på att dö och skrattade så att hon blev dubbelvikt och alldeles röd i ansiktet, folk verkade tro att hon var ledsen eller hade gjort sig illa.



4 timmar försent (kenyan-time) skulle vi äntligen åka hem, och jag tror att den resan har gjort att jag utvecklat svår klaustrofobi. I en matatu gjord för 15 personer klämde vi in oss 25 personer. Jag satt längst bak, väldigt väldigt inklämd mellan ett fönster och en stor tjock man som andades sprit i mitt ansikte, la armen om mig och ville ha en trevlig konversation om väder och vind samtidigt som jag försökte trycka mig närmare fönstret vilket ledde att jag slog i huvudet i taket vid varje jävla gupp i vägen. Hej och hå... Sen stannade matatun vid en folksamling och skulle kolla vad som hände där, då såg vi hur en man som var fasthållen av två andra män blev fruktansvärt misshandlad samtidigt som alla andra bara stod och kollade på. Han var tydligen en tjuv och det är så man gör med tjuvar i Kenya, dom dödade honom inte även om det såg ut så, det var bara "discipline". Våran kompis Alvin kallar det för "mob justice" och det är tydligen fullt normalt.
Bra dag med tråkigt slut.

Idag har vi bokat bussen till Nairobi och vidare till Zanzibar, nu är jag mer än redo att åka vidare härifrån.



Kommentarer
Postat av: Malin

Vilka fina bilder på er, och självklart de som gifte sig. Men ni är så fina du och Elin=) Hahah kul med barnen jag skulle också skrattat väldigt mycket haha underbart!

2012-04-19 @ 20:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0